Strona główna | Mapa serwisu | English version
Przydatne > Umowa sponsoringu > Elementy umowy sponsoringu

Elementy umowy sponsoringu

 

Umowa sponsoringu ma cechy stosunku zaufania, stąd przychylnie traktuje się umowy dochodzące do skutku w wyniku porozumień ustnych i telefonicznych. Jednak forma pisemna jest ważna ze względu na bezpieczeństwo obrotu prawnego.

Umowa ramowa (generalna) jest stosowana w przypadku wydarzeń dużych, rozciągniętych w czasie, nie dających się ująć jedną szczegółową umową sponsoringu. Określa ona tylko ogólne cechy, natomiast dodatkowo formułuje się umowy pośrednie i  jednostkowe, tworząc razem system wertykalny. Umowy dodatkowe to: dzierżawy, najmu, umowy z osobami trzecimi (umowa zlecenie, o pracę, o dzieło, najem, dzierżawa), umowa dotycząca product placement (tam gdzie produkt jest tłem scenografii)


Części umowy sponsoringu:

1. Część podstawowa
2. Klauzule umowne
3. Postanowienia ogólne

Elementy poszczególnych części:
ad.1. Część podstawowa:
określenie podmiotów umowy
określenie przedmiotów umowy
treść kreowanego stosunku sponsoringu
miejsce i data zawarcia umowy
nazwy podmiotów umowy
obowiązki podmiotów umowy
wyraźne określenie świadczeń sponsora z podaniem:
- rodzaju przedmiotu umowy (Przedmiotem umowy mogą być świadczenia pieniężne, rzeczowe lub w formie usługi. Jeżeli przedmiot świadczenia jest rzeczą należy określić ilość, jakość, szczególne cechy, sposób dostarczenia oraz podmiot ponoszący koszty transferu. Jeżeli świadczenie jest w formie usługi, należy określić jej rodzaj, opisać techniczny sposób wykonania oraz kto ją wykonuje, sponsor czy inny podmiot. W obu przypadkach należy dołączyć szczegółową specyfikację oraz sposób i czas ich uzyskania przez sponsorowanego).
- wielkość
- czas i sposób spełnienia świadczeń
- ewentualnie określenie rozmiaru rat oraz odcinków czasu w których odnośne częsci świadczenia mają być dokonane (świadczenia okresowe, periodyczne)

szczegółowy opis zezwolenia sponsora do korzystania przez podmiot sponsorowany z jego własności intelektualnej i przemysłowej (logo, nazwa, godło, symbol, znak towarowy, licencje)
wskazanie kto występuje w roli organizatora oraz który z podmiotów nawiązuje z nim stosunek prawny (jeżeli żaden z podmiotów nie jest organizatorem)
szczegółowy opis wykonywanych czynności przez podmiot sponsorowany oraz tego co wymaga jego osobistej aktywności
określenie obowiązku informowania sponsora o czynnościach podejmowanych przez sponsorowanego
określenie czasu na jaki jest zawarta umowa (określony lub nie określony)

Inne elementy, które mogą być ewentualnie zamieszczone w tej częsci:


wskazanie jak sponsor będzie wykonywał uprawnienia nadzorujące i kontrolne przebiegu wykonywanych czynności sponsorowanej
wskazanie prawa do udzielania wskazówek co do sposobu wykonania czynności sponsorowanych przez podmiot sponsorowany
wskazanie prawa do koordynacji przedsięwzięcia sponsorowanego
opis świadczeń dodatkowych
wskazanie podmiotów współsponsorujących (jeżeli mają uczestniczyć inne podmioty, to określenie ich udziału w przedsięwzięciu oraz tego kto jest sponsorem dominującym lub głównym) w formie współuczestnictwa lub osobnej umowy
Wskazanie osób trzecich po każdej ze stron współuczestniczących w akcie sponsoringu
Określenie kto odpowiada za organizację biura/sekretariatu, wyjazdów itp.
Określenie różnych możliwych rodzajów świadczeń dotyczących aktu sponsoringu
Określenie cywilnej odpowiedzialności stron, również ze względu na opóźnienia w realizacji zobowiązań.

ad.2. Klauzule umowne (przykłady):
klauzula konkurencyjna:
- podmiot nie będzie sponsorowany przez inny podmiot
lub
- podmiot nie będzie sponsorował innego podmiotu
lub
- wyłączenie współsponsorów i współsponsorowanych

klauzula lojalności: wzajemne poszanowanie, honorowanie swoich interesów, udzielanie wszelkich niezbędnych informacji, przestrzeganie istniejących zwyczajów
klauzula wzajemnego poszanowania swoich pozycji
klauzula związana ze zobowiązaniami pieniężnymi: niwelująca inflację
klauzula salda (sport): w przypadku niepobrania świadczeń rzeczowych, przełożenie na kwotę pieniężną
klauzula ubezpieczeniowa: wskazuje kto jest podmiotem zobowiązanym do występowania w roli ubezpieczającego przedsięwzięcie i wykożystywane środki
klauzula określająca odpowiedzialność cywilną stron
klauzula określająca odpowiedzialność stron nawet jeżeli nie mają wpływu na nie wykonane obowiązki
klauzula określająca kary umowne za niewywiązanie się ze zobowiązań
klauzula dotycząca wyboru sposobu rozwiązywania sporu (np.: sąd polubowny lub pierwszej instancji)
klauzula dotycząca wyboru prawa w świetle przepisów międzynarodowego prawa prywatnego
inne klauzule nie sprzeciwiające się obowiązującemu porządkowi prawnemu i dobrym obyczajom

ad.3. Ustalenia końcowe:
określenie możliwości przedłużenia umowy (przesłanki, czas, ewentualne zmiany)
określenie przewidywanych w przyszłości zmian w umowie
uzupełnienia, zawężenia, rozszerzenia (w formie pisemnej, z określeniem daty wiążącej)
wypowiedzenia umowy (możliwe w  każdej chwili, z inicjatywy każdej ze stron), określenie przedziału czasowego od kiedy obowiązuje. Jeżeli z przesłanki: "ważne powody", określenie co może być tymi powodami
odstąpienie od umowy przez strony oraz wskazanie ich przyczyn (ważniejsze niż w przypadku wypowiedzenia)
rozwiąznie umowy w następstwie zgodnej woli obu stron.

Umowa sponsoringu jako umowa zaufania ma za zadanie określać wzajemne relacje partnerów czynności sponsorowanych. Ważne jest aby  zobowiązania nie wykraczały poza poczucie dobrego smaku oraz nie ingerowały zbytnio w charakter przedsięwzięcia (szczególnie w przypadku inicjatyw artystycznych).

 

MARKETING I SPONSORING SPORTOWY
Warszawskie Towarzystwo Speedwaya
Allegro - największe aukcje internetowe, najniższe ceny! Kup i sprzedaj!